in ,

Geeky LOL Love OMG WIN

Jongens schrikten haar af, maar Hannelore koos uiteindelijk toch voor technologie

Maak kennis meet Hannelore Watelle, een technische jongdame die zich ontpopte van een verlegen bang meisje dat niet naar een school vol met jongens durfde, tot een geëngageerde studente elektromechanica. Ze is ze altijd al gepassioneerd geweest door techniek en ingenieuze ideeën. Als kind vond ze het al fantastisch om met het speelgoed K’nex te spelen. “Ik vond het altijd leuk om van alles in elkaar te steken en te prutsen tot het perfect in elkaar stak”, aldus Hannelore. Opgeven staat dan ook niet in haar woordenboek. 

Ik vond het altijd leuk om van alles in elkaar te steken en te prutsen tot het perfect in elkaar stak.

Jongens toch… 

“Volg geen wiskunde, zeiden mijn leraren en het CLB, maar dat advies veegde ik koppig van de kaart. Ik ben toch voor de opleiding moderne wetenschappen gegaan”, aldus Hannelore. Na het tweede middelbaar moest ze van school veranderen en een nieuwe richting kiezen omdat de opleiding die ze volgde, enkel de eerste twee jaren op die school werden gegeven. Ze twijfelde tussen industriële wetenschappen en wetenschappen-wiskunde. Maar omdat industriële wetenschappen op een school was met allemaal jongens, koos ze voor de tweede optie, verlegen en bang als ze was. Toch is ze uiteindelijk naar industriële wetenschappen overgeschakeld want in Talen was ze echt niet goed. “Ik had dat als eerste optie moeten kiezen omdat ik de opgelopen achterstand moest inhalen en de jongens wel meevielen, achteraf gezien”, vertelt ze. “De jongens zijn schatjes van patatjes”, was een uitspraak die Hannelore toen veel gebruikte.  

Ik had industriële wetenschappen meteen als eerste optie moeten kiezen omdat ik de opgelopen achterstand moest inhalen en de jongens wel meevielen, achteraf gezien.

Ingenieur, elektro en luchtvaart, alles in één.  

Een jaar industrieel ingenieur, gevolgd door elektromechanica is het traject dat Hannelore aflegde tijdens het hoger onderwijs. “Ik was toen enorm blij met mijn vooropleiding in industriële wetenschappen”, zegt ze. De basiskennis was zeker een toegevoegde waarde en ook tijdens labo-lessen kon ze er veel voordelen uit halen. Ook haar broer, die ook industriële wetenschappen deed, speelde in rol binnen haar traject. “Mijn broer kwam altijd met boeiende verhalen of zelfgemaakte ontwerpen thuis, dat vond ik super interessant”, vertelt ze. Het studentenleven is nog niet gedaan voor Hannelore, want binnenkort gaat ze verder studeren voor een ingenieursopleiding in de luchtvaarttechnologie door middel van een schakeljaar.  

Mijn broer kwam altijd met boeiende verhalen of zelfgemaakte ontwerpen thuis, dat vond ik super interessant. 

Student-life 

Een echte werkervaring heeft Hannelore nog niet opgedaan en zal nog een tijdje duren vooraleer ze die stap kan zetten. Toch heeft ze voorlopig een STEM-gerichte studentenjob kunnen strikken. “Ik werk als assistent technisch tekenaar bij Obobel. Een bedrijf dat volledige productieprocessen levert aan de ei-verwerkende industrie. Zo is ze dagelijks bezig met tekenen in zowel 2D als 3D. Ze mag dan ook enorm fier zijn op één van haar eerste projecten die toegewezen kreeg. “Ik mocht een volledige fabriek in 3D tekenen voor een project in China. Deze fabriek is nu bijna volledig operationeel en lijkt erg op mijn 3D-tekening, echt tof om te zien”, aldus tekentalent Hannelore.  

Ik mocht een volledige fabriek in 3D tekenen voor een project in China. Deze fabriek is nu bijna volledig operationeel en lijkt erg op mijn 3D-tekening, echt tof om te zien. 

Kies voor STEM 

STEM is zo interessant omdat het een combinatie is van verschillende factoren op verschillende vlakken, zowel theoretisch als praktisch. Alles komt er tezamen. “De dingen die je leert en ontwikkelt kunnen ook realiteit worden, kijk naar mijn 3D-tekeningen”, haalt Hannelore aan. Meer meisjes zouden ook zich moeten openstellen voor een technische opleiding. Advies van Hannelore: “Als het je ligt, ga ervoor, maar kies vooral wat je graag doet en ga er dan 100% voor.” 

De dingen die je leert en ontwikkelt, kunnen ook realiteit worden, kijk naar mijn 3D-tekeningen.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Lees dit (niet) in het donker! Wat als vampieren toch echt bestaan…

Wiskunde om de verspreiding van infectieziekten in kaart te brengen