in

Angry Cute LOL Love OMG

Last van examenstress? Lees dan zeker deze handige tips!

Het is weer die tijd, de tijd van examens die gepaard gaat met doorzetten en volhouden. Om zo snel mogelijk van die zomer te kunnen genieten, hoop je dat je goed gestudeerd hebt. Je wilt goede punten behalen, geen herexamens hebben of je jaar moeten overdoen en laten zien wat je kan! Geen wonder dat dit voor de nodige spanning zorgt. Heb jij ook last van stress tijdens de examens? Wel, je bent niet de enige, want heel wat jongeren lijden onder examenstress. Je lichaam en geest krijgen het zwaar te verduren, maar wat is nu de werkelijke schade en hoe kan je daar nu het beste mee omgaan?

Schadelijk … 

Wanneer je lichaam bedolven raakt onder spanning of stress, gaat het anders reageren dan normaal. Je kan er onder meer van gaan zweten, minder eetlust of zelfs hartkloppingen van krijgen. Niet echt een aangename ervaring dus. Dit komt door de adrenaline, een hormoon dat in het lichaam vrijkomt wanneer er zich situaties voordoen die als bedreigend of risicovol worden beschouwd. Dit heeft als gevolg dat je spieren opspannen, je ademhaling versnelt, je hartritme toeneemt en je lichaamstemperatuur stijgt.

… of toch niet?

Maar als je als student begrijpt waarom je lichaam zo reageert, kan je er meer controle over krijgen. Meer nog, deze spanningen kunnen zelfs op een voordelige manier worden ingezet. De manier waarop je lichaam zich gedraagt, stelt je juist in staat om goede prestaties te leveren.

Met andere woorden, stress zorgt voor ongewone reacties op zowel fysisch als psychisch vlak. Zeker wanneer deze spanningen langdurig blijven optreden, is het opletten geblazen. Toch kan het geen kwaad af en toe stress te ervaren, want dat houdt je op peil en geeft je de nodige energie.

Enkele tips

Als de stress voor je examens nu écht escaleert, lees dan zeker volgende tips om de spanning te verminderen:

  • Zoek en vind de studiemethode die voor jou het beste werkt, zo zal je op een meer productieve en effectieve manier kunnen studeren.
  • Maak duidelijke en bondige samenvattingen, zo creëer je structuur in je hoofd.
  • Onderlijn items pas nadat je een hoofdstuk hebt gelezen, zo denk je actief na over de leerstof.
  • Stel haalbare planningen op, zo voorkom je tijdsgebrek en ellendige chaos.
  • Zorg voor voldoende (bewegelijke) ontspanning, zo geef je je hersenen terug energie.
  • Slaap genoeg zodat je uitgerust bent, zo kunnen je hersenen ondertussen de leerstof verwerken
  • Eet gezond met veel fruit, groenten en koolhydraten en drink vooral water. Zo bouw je een gezonde geest in een gezond lichaam, want we kunnen het beste nadenken als we ons fit en gezond voelen.
  • Vermijd samenvattingen van anderen, zo beheers en verwerk je de leerstof beter en sneller.
  • Noteer of zeg de leerstof op in je eigen woorden, zo gaan je hersenen veel actiever te werk.
  • Zorg voor zo weinig mogelijk afleiding. Leg je smartphone bijvoorbeeld uit je buurt wanneer je studeert, zo ga je je beter kunnen concentreren tijdens het leren.
  • Test je zelf door een klein quizje, zo verloopt het ophalen van informatie gemakkelijk en actief.

Bronnen: Dokter DokterGezondheid, Psychologiemagazine, De Standaard, Mens en Gezondheid, Onderzoek Onderwijs

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Femke schrijft graag over wetenschap – en dat doet ze bij Technopolis

Go Red Devils! 7 gekke voetbalweetjes om in het achterhoofd te houden