in ,

Love WIN

Griet is CEO van een bedrijf dat wetenschap en verkeer bij elkaar brengt

Griet De Ceuster, CEO van Transport & Mobility Leuven, een vrouw met een topfunctie in een groots bedrijf dat ze zelf van nul af aan heeft opgebouwd.

Vlot verlopen schooljaren

Griet koos voor de richting Wiskunde Wetenschappen in het middelbaar omdat ze dit graag deed en totaal niet zo goed was in een talenrichting. Alles te weten komen over hoe de dingen werken en hoe ze in elkaar zitten, was waar Griet naar zocht. Ze vroeg zich continu af waarom alles is zoals het is. Zo kwamen de typische nieuwsgierige tienervragen naar boven, zoals bijvoorbeeld: ‘Waarom schijnt de zon?’, ‘Waarom is de hemel blauw?’, ‘Waarom stort een brug niet in?’ en ‘Waar komen kindjes vandaan?’. Haar middelbare schoolperiode verliep dan ook redelijk vlotjes waarbij ze weinig moeilijkheden ondervond. De punten die ze behaalde waren allemaal zeer goed, behalve op de taalvakken scoorde ze dan iets minder.

‘Waarom schijnt de zon?’, ‘Waarom is de hemel blauw?’, ‘Waarom stort een brug niet in?’ ‘Waar komen kindjes vandaan?’

Na de middelbare school is Griet Burgerlijk Ingenieur gaan studeren. Ze twijfelde tussen Wiskunde, Fysica, Chemie en Informatica, maar kreeg het gevoel dat deze richtingen te beperkt gingen zijn. Ze verlangde naar een opleiding waar ze over vanalles kon bijleren, waar ze een brede waaier kreeg van verschillende aspecten uit de wetenschappen. Burgerlijk Ingenieur was als gevolg de meest logische beslissing. Na het succesvol afleggen van het ingangsexamens stond het zeker vast dat ze deze opleiding ging volgen.

 

Het toegangsexamen was een goede test

“Voor ik mijn studies voor Burgerlijk Ingenieur aanvatte, moest ik eerst een toelatingsexamen afleggen.” Griet slaagde op het ingangsexamen en kon dus deze opleiding volgen. Dit examen focuste voornamelijk op wiskundige facetten. Tegenwoordig bestaat er geen toelatingsexamen meer voor de opleiding van Burgerlijk Ingenieur. Zo een eerste test vond Griet nochtans handig om te weten waar je aan toe bent. “Als je geslaagd bent voor het toelatingsexamen, ben je geneigd de studies te proberen”, aldus Griet. Ze zegt dat door de afwezigheid van dit examen velen al op voorhand afhaken omdat ze denken niet goed genoeg te zijn. “Slagen voor het toelatingsexamen gaf de zekerheid dat je het normaal wel zou aankunnen en stimuleerde zo het doorzettingsvermogen”.

 

The real stuff

“Het micromanagement en het betuttelende van het middelbaar liet ik graag achter mij”, zegt Griet. Vanaf het moment dat je de materie beter begint te begrijpen, start alweer een nieuw lesuur in de middelbare school. Griet was meer voorstander van grote blokuren met meer diepgaande informatie zoals het aan de universiteit werd georganiseerd. Ook vond ze haar studententijd een heel fijne periode met veel vrijheid en onbezonnenheid. Toch mag de stress van de examens niet onderschat worden volgens haar. Nu ze ervaart ze ook de nodige stress op het werk, maar op een iets mindere en gelijkmatigere manier. “Bovendien kan ik mijn interesses elke dag opnieuw laten aanwakkeren omdat ik koos voor een job die volledig binnen mijn gebied ligt en waar ik een zwak voor heb”, aldus Griet.

“Ik kan mijn interesses elke dag opnieuw laten aanwakkeren”

Al 16 jaar lang werkt Griet als CEO bij Transport & Mobility Leuven, een bedrijf dat ze zelf uit de grond heeft gestampt. Voordien was ze consultant van mobiliteit en verkeer voor steden en gemeenten in Vlaanderen en België. Tot ze na 5 jaar uitgekeken was op deze job. Ze besloot terug te gaan studeren aan de universiteit om een hoger intellectueel niveau te behalen en onderzoek uit te voeren. Na drie jaar studeren is ze haar eigen onderzoeksbureau gestart in samenwerking met de universiteit KU Leuven. Uit het onvermogen om vele vragen over verkeer en mobiliteit te beantwoorden omwille van tijdsgebrek, werd het onderzoekbureau geboren. Actuele voorbeelden van waar dit onderzoeksbureau mee bezig is, zijn als volgt: de berekeningen omtrent de lage emissiezone in Antwerpen, calculaties van de kilometerheffing voor vrachtwagens op onze wegen en de optimalisatie van de Antwerpse verkeerslichten.

 

Met trost het succes bereikt

Griet is terecht een trotse vrouw die de top heeft kunnen bereiken op eigen krachten. “Ik ben trots dat ik 16 jaar geleden op mijn eentje Transport & Mobility Leuven heb opgericht dat nu geëvolueerd is tot een groots Belgisch bedrijf met 24 medewerkers, en ook Europese bekendheid heeft verworven.” Toch merk je aan Griet dat ze bescheiden van aard is, bijvoorbeeld wanneer ze doodleuk aangeeft dat ze het gewoon gedaan heeft zonder meer. Desondanks wil ze anderen de motivatie bieden om je niet te laten afschrikken door grootse projecten. Als je het niet probeert, dan weet je ook niet of het al dan niet zal lukken.

Als je het niet probeert, dan weet je ook niet of het al dan niet zal lukken.

 

Ter promotie van de wetenschappen

Een van de moeilijkheden die Griet ervaart als CEO van haar bedrijf is het vinden van goed opgeleide medewerkers. “Er zijn te weinig mensen die Wetenschappen hebben gestudeerd omdat ze te weinig warm worden gemaakt voor het onderwerp”. Veel meer jongeren zouden aangespoord moeten worden om Wetenschappelijke richtingen te volgen, al vanaf het middelbaar. Griet vindt dat de eerste twee jaren van het middelbaar de Wetenschappelijke vakken op een veel leukere en aantrekkelijke manier moeten aangebracht worden. Na deze jaren, en zeker vanaf het hoger onderwijs, worden deze topics vanzelf interessant wanneer er helaas al velen zijn afgehaakt. Griet wil graag jongeren enorm stimuleren om voor dergelijke opleidingen te kiezen omdat het super interessant is. “Als je er niet van jongs af aan mee begint dan is het moeilijker om op latere leeftijd nog mee te zijn,” aldus Griet.

Veel meer jongeren zouden aangespoord moeten worden om Wetenschappelijke richtingen te volgen, al vanaf het middelbaar.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Vroeger wou ze tandarts worden – vandaag is ze projectleider bij Janssen Pharmaceutical Company

Femke schrijft graag over wetenschap – en dat doet ze bij Technopolis