in

WIN

7 tips die ervoor zorgen dat jij vanaf nu beter slaapt

Bijna de helft van de Vlaamse jongeren heeft slaapproblemen. Deze kunnen vermeden worden door onder meer een gezonde levensstijl, een rustige slaapomgeving en ontspanning, zonder daarom naar slaapmiddelen te moeten grijpen. Slaapproblemen of slecht slapen komt meer voor bij vrouwen dan bij mannen. We slapen vaak niet genoeg en niet goed. Daarom moet hier wat aan gedaan worden, want een goede nachtrust is belangrijk voor onze algemene gemoedstoestand, motivatie, mentaal evenwicht, fysieke gezondheid en ons denkvermogen.

De ernst van slaapproblemen

Slaapproblemen kunnen de levenskwaliteit van mensen aantasten. Een aantal voorbeelden hiervan zijn een hoger risico op het in slaap dommelen tijdens bijvoorbeeld autorijden, lichamelijk en verstandelijke activiteiten gaan achteruit, minder kansen bij het uitoefenen van een job en meer risico op een depressie. Bij kinderen kunnen slaapproblemen zelfs de aanmaak van groeihormonen verstoren. Het is dus van belang om te beseffen dat een slechte slaaprust serieus te nemen is.

Tips om beter te slapen

Hier volgen een aantal tips om je op weg te helpen, want goed slapen kan je leren. Als je de juiste maatregelen neemt, kan je een hoop problemen voorkomen bij het slapengaan. De meeste slaapproblemen kunnen al snel opgelost worden door te zorgen voor een goede slaaphygiëne.

1. Het begint bij een gezonde levensstijl en goede eetgewoontes

Zo is het kiezen voor een lichte maaltijd net voor je gaat slapen een beter idee dan een zware. De lichte maaltijd zal ervoor zorgen dat je gemakkelijk kan doorslapen. Daarnaast is het ook belangrijk om beweging aan je levensstijl toe te voegen. Een gebrek aan voldoende lichaamsbeweging kan slapeloosheid veroorzaken. Regelmatig sporten zal je helpen om beter te slapen. Let wel dat je niet te laat op de avond nog gaat sporten. De adrenaline die dan in je bloed stroomt kan ervoor zorgen dat je moeite krijgt om in slaap te vallen.

2. Houd rekening met wat je drinkt

Probeer producten te vermijden die cafeïne bevatten. Het dagelijks drinken van koffie of het gebruik van nicotine kunnen namelijk zorgen voor slaapproblemen. Een slaapmutsje blijkt toch ook niet zo’n goed idee. Je valt door alcohol misschien wel sneller in slaap, maar naargelang de nacht vordert, zal het je slaap sterk verstoren.

3. Een aangename slaapomgeving kan ook wonderen doen

Zorg ervoor dat je je in een comfortabel bedje bevindt. Daarnaast is het belangrijk dat je kan slapen in een donkere en rustige kamer. Woon je in een omgeving waar er vaak veel lawaai is, dan is het aan te raden om achtergrondgeluid op te zetten ter compensatie of oordopjes in te doen. Ook hoe minder verlichting er in je kamer is, hoe beter je kan slapen. Licht houdt namelijk de aanmaak van het slaaphormoon ‘melatonine’ tegen. Hoe meer hormonen we hiervan aanmaken, hoe minder alert ons brein is en zich kan voorbereiden om te gaan slapen. Kortom, de hoeveelheid licht aanwezig in de slaapomgeving hangt samen met je slaapkwaliteit.

4. Stabiliteit in je slaapritme is ook belangrijk

Wanneer je een vast tijdstip hebt om te gaan slapen, creëer je een gewoonte voor je lichaam. Je lichaam is dan beter voorbereidt op wanneer je doorgaans in slaap valt en gaat dit als gevolg telkens opnieuw willen overdoen. Zo is er meer continuïteit in je slaapritme en kan je lichaam zich daaraan aanpassen.

5. Laat die klok even links liggen

Door telkens op je klok te kijken tijdens de nacht, zal je des te minder de slaap opnieuw kunnen vatten. Mensen met slaapproblemen slapen namelijk beter wanneer ze geen tijdsbesef hebben. Als je je bewust bent van de tijd kan dat je onrustig maken waardoor je moeilijker terug kan slapen.

6. Vergeet niet af en toe te ontspannen

Ontspanning helpt je om de spanningen die je hebt opgebouwd gedurende een of meerdere dagen te laten vervagen. Op deze manier kan ontspanning de kans op stress en piekeren drastisch verminderen.

7. Vermijd slaappillen zoveel mogelijk 

Mensen grijpen tegenwoordig maar al te graag naar medicijnen om hun problemen te laten verdwijnen of verminderen. Toch is het geen goed idee om slaapmiddelen in te nemen. Deze pillen werken doorgaans niet zoals voorgeschreven en brengen tal van gezondheidsrisico’s met zich mee. Slaapmiddelen doen je vergeten dat je hebt geslapen met als gevolg dat je lichaam en brein er de consequenties van moeten dragen. Je neemt dus best enkel slaapmiddelen als een dokter het voorschrijft.

Nog enkele wist-je-dat-je’s

Of je nu een ochtend- of avondmens bent, hangt af van je genen. Jawel, dit fenomeen is dus genetisch bepaald. Bovendien geldt dat hoe ouder je wordt, hoe meer kans dat je ochtend- of avondkarakter extremere vormen gaat aannemen.

Ons lichaam heeft een intern biologisch ritme zodat we overdag meer de neiging hebben om wakker te zijn en ‘s nachts vooral willen slapen. Maar bij opgroeiende jongeren in de pubertijd varieert dat ritme, waardoor ze de neiging hebben later te willen slapen en dus ook later willen opstaan. Hoe dat komt is nog niet helemaal duidelijk, maar de school een uurtje later laten beginnen wordt wel echt serieus geadviseerd door sommige slaaponderzoekers.

Bronnen: Eos, De Redactie

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Wist jij dat je ook allergisch kan zijn aan sporten?

Maak kennis met Niels, Packaging Development Specialist bij de grootste brouwerij ter wereld