in

Cute Geeky Love WIN

Van Grijze Muis tot Voorzitter van de Studentenraad, dankzij Informatica

Als je geïnteresseerd bent in STEM, doe het dan gewoon. Het zijn hele interessante opleidingen, je zal er zeker geen spijt van krijgen!

 Rachelle DuBois is met een Canadese vader en Nederlandse moeder opgegroeid in een heel internationale omgeving. In het algemeen kreeg Rachelle altijd positieve reacties over haar gezinssamenstelling, al bracht dit soms ook moeilijkheden met zich mee. 

In de basisschool werd er wel eens gelachen met het feit dat mijn moeder uit Nederland komt. Ook dachten sommige medeleerlingen dat ik dom was omdat ik het alfabet enkel in het Engels kon.

Na de basisschool besloot Rachelle Latijn-Moderne talen te studeren. Ze vond dit een heel fijne richting, tot ze op een infoavond ontdekte dat er ook een richting Humane-Wetenschappen bestond. In de volgende vier jaar lag de nadruk meer op zelf nadenken en je opinie trachten te structureren, maar op zich viel de overgang best mee. Na de middelbare school, volgde een onverwachte wending in Rachelle haar schoolcarrière: 

Ik had veel vrienden die informatica gestudeerd hadden in het middelbaar. Soms spraken we af terwijl ze nog iets moesten doen aan hun website of iets anders. Wanneer ik dat zag, vond ik het zo cool dat die ‘gekleurde woordjes’ plots een website werden. Ik dacht: ‘dat wil ik ook kunnen!

Oorspronkelijk wilde Rachelle Toegepaste Taalkunde studeren omdat ze toch ‘niets kende’ van informatica. Maar, toen ze naar een infodag ging, was ze helemaal verkocht. Op het nippertje besloot ze zich in te schrijven voor Toegepaste Informatica.  

“Ik verwachte dat alles webdesign ging zijn, omdat dat het enige was dat ik kende. Maar toen ik ontdekte dat we ook leerden hoe een computer in elkaar zit en dat programmeren veel meer is dan enkel websites maken, vond ik webdesign zelfs één van de minst interessante delen. De opleiding voldeed niet enkel aan mijn verwachtingen, ze bood veel meer dan ik verwachte.  

Over de meeste zaken wist Rachelle op voorhand niets, maar uiteindelijk vond ze alles heel leuk om te doen. Ze is er van overtuigd dat dit een richting is die iedereen zou kunnen, al lachend vertelt ze dat er immers niemand bestaat die minder over IT kende dan zijzelf. Het eerste jaar was dan ook best zwaar voor Rachelle omdat ze heel veel basiskennis ontbrak. Gelukkig begonnen ze bij ieder vak vanaf nul. En ook de algemene vooroordelen spookten door Rachelle haar hoofd:  

Ik was in het middelbaar wel een redelijk nerdje achter mijn computer. Ik dacht dan ook dat iedereen in informatica zo zou zijn. Maar toen ik aankwam in de les, zag ik dat iedereen heel sociaal en vriendelijk was. Dat had ik niet verwacht!

Het eerste wat het opleidingshoofd zei, was dat informatica geen richting is waarin je leert alleen achter je computer te zitten. Er ligt ook een grote focus op communicatie. In bedrijven gebeurt het  nog te vaak dat de IT-afdeling niet goed kan communiceren met de rest van het bedrijf, omdat ze in hun IT-taal spreken die niemand begrijpt. Doorheen de opleiding staan er daarom veel punten op interpersoonlijke vaardigheden.  

Dat ook Rachelle is opgegroeid van een grijze muis tot een sociaal en ondernemend persoon, wordt duidelijk in de vele activiteiten die ze tijdens haar hogere studies op zich heeft genomen. Eerst zetelde ze in de studentenraad, wat ze nog steeds doet, en vorig jaar was ze zelfs voorzitter.  

In het begin kon ik nachten niet slapen wanneer ik wist dat ik in een kamer zou terecht komen met allemaal mensen die ik niet zou kennen. Ik heb vaak ‘ik durf niet’ gezegd, maar het toch gedaan. Ik besefte dat wat ik deed, wat ik wilde zeggen, een verschil zou maken. Dit heeft me de kracht gegeven om door te zetten.

Rachelle beseft verder dat het voor meisjes vaak een grote stap is om een STEM-richting te volgen, vaak omdat ze denken dat ze dit niet zullen kunnen. Ook zijzelf krijgt vaak rare blikken wanneer ze vertelt dat ze is afgestudeerd in Toegepaste Informatica.  

Tijdens de opleiding waren de meisjes vaak de personen met de beste resultaten. Er werd dus ook nooit op ons neergekeken of iets in die aard. Opmerkingen komen meestal van buiten af, ik probeer ze weg te lachen maar ondertussen ook bewustwording te creëren dat het niet oké is om aan mijn IT-capaciteiten te twijfelen omdat ik een vrouw ben.

Meestal bedoelen mensen er eigenlijk niets verkeerd mee, het is gewoon een vooroordeel dat leeft. Dit vooroordeel verdwijnt vanzelf wanneer Rachelle kan ‘bewijzen’ dat ze weet waarover ze het heeft. Ze vindt het jammer dat dit nog steeds gebeurt, maar wanneer meer en meer meisjes een STEM-richting volgen, zullen deze vooroordelen vanzelf verdwijnen.  

Ik word altijd boos wanneer ik meisjes hoor vertellen dat ze eigenlijk informatica wilde gaan studeren, maar dit niet doen omdat ‘enkel mannen dit doen’ of omdat ze ‘dit niet zouden kunnen’. Dat is helemaal niet waar natuurlijk. Er is geen enkele reden om als vrouw een STEM-opleiding te mijden, voor niemand trouwens. Er is geen enkele reden om afgeschrikt te zijn. 

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Ismaël Ben-Al-Lal: De groene racefanaat

Hasan Orhan is ingenieur, maar dat was zeker niet vanzelfsprekend