in

Van sommelier naar informaticus: dit is het pad van Christophe Soens

Christophe is pas op latere leeftijd begonnen aan zijn studies Informatica. Op zijn 18de dacht hij dat de wereld aan zijn voeten lag, maar daar dacht de wereld anders over.

Middenjury

De eerste vier jaar op de middelbare school verliepen vlekkeloos, maar in het vijfde middelbaar ging het opeens bergaf. “Ik heb altijd ASO Economie-Wiskunde gedaan. Maar het 5de jaar heb ik moeten dubbelen en toen was ik het studeren beu. Ik heb dan een jaar gewerkt en daarna heb ik wel mijn examens afgelegd voor de middenjury.”

Toen hij zijn middelbare school diploma op zak had, was de zin om verder te studeren heel ver te zoeken. Gelukkig had hij al wat ervaring in de horeca. “Ik heb na de middelbare school 10 jaar in de horeca gewerkt. Ik had toen al wat ervaring in die branche door mijn studentenjobs en ik dacht echt dat de wereld aan mijn voeten lag. Ik zou het wel maken zonder al teveel problemen.”

Ik zou het wel maken zonder al teveel problemen.

Hij kon gestaag opklimmen van kelner tot zaalbegeleider tot team-verantwoordelijke maar na verloop van tijd had hij toch door dat hij telkens opnieuw tegen een muur botste als hij verder wou. Voor de hogere jobs was er altijd een diploma vereist en dat had hij niet. Hij had ondertussen wel een cursus Sommelier gevolgd waardoor hij bij de Makro aan de slag kon als afdelingsmanager van de drankafdeling. “Dat heb ik anderhalf jaar gedaan bij de Makro en nog eens anderhalf jaar bij Colruyt, maar dat viel me echt tegen en dan heb ik beslist om toch nog verder te studeren. Ik ben dan beginnen nadenken over wat ik wou studeren en ik dacht eerst aan KMO management, maar in die branche ben je nog steeds niet zeker van een vaste job en toen kwam ik er opeens op om informatica te gaan studeren.”

Passie voor informatica

Zijn interesse was er van jongs af aan. In 1986 hadden ze bij de familie Soens al een computer en de zesjarige Christophe kon het niet laten om ermee te prutsen. Toen was dat nog met diskettes en uren wachten totdat je een internetverbinding had, maar dat kon de pret niet drukken. Deze passie herontdekte hij op latere leeftijd.

“Ik ben pas informatica beginnen te studeren in het midden van het academiejaar. Ik snapte dan ook 80% van de leerstof niet omdat die opbouwde op leerstof van het eerste semester. Ik had dat jaar negen herexamens, waarvan ik er zes heb afgelegd. Op die zes examens was ik wel geslaagd en daarna gingen de jaren wel wat vlotter. De opleiding duurt normaal zes semesters oftewel drie jaar en ik heb er zeven semesters over gedaan.”

Toen was dat nog met diskettes en uren wachten totdat je internetverbinding had maar dat kon de pret niet drukken.

Tijdens zijn jaren op de hogeschool zag hij toch wat voor voordeel het was dat hij een ASO-opleiding had gevolgd. “Er waren gasten die uit een TSO opleiding kwamen en ik schrok ervan hoeveel gebrekkige kennis die eigenlijk hadden qua taal en communicatie. Je merkte echt op dat er te weinig profielen waren zoals dat van mij. Dat je eigenlijk genoeg algemene kennis hebt, maar ook een technische scholing. Ze moeten jongeren al vanaf het middelbaar eigenlijk leren programmeren en niet dat één uurtje informatica waar ze gewoon een Excel-bestand leren openen and that’s it. De richtingen moeten diverser zijn en meer inspelen op de noden van de markt en ook de leerlingen.”

Jongeren moeten meer hun eigen pad bewandelen en minder luisteren naar wat iedereen zegt. “Volg je hart. Laat je niet leiden door anderen, maar doe wat je zelf graag doet en blijf rationeel. Ik heb geen spijt van het traject dat ik doorlopen heb, het waren allemaal mijn keuzes en het heeft me gebracht tot waar ik nu ben, maar ik was toch graag vroeger begonnen aan mijn studie.”

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Kunnen we binnenkort Instagrammen op de maan?